You are currently viewing Czym jest LEGAL DESIGN?

Jeśli stoisz przed wyzwaniem związanym z budową swojej strony www to dzisiejszy gościnny wpis na moim blogu jest dla Ciebie. Niedawno wprowadziłam do firmy nową usługę – możliwość zamówienia niezbędnych dokumentów takich jak RODO, POLITYKA PRYWATNOŚCI czy REGULAMIN. Możesz te dokumenty zamówić u nas komplementarnie z usługą budowy strony. Ale to nie wszystko, dokumenty są tworzone w trendzie LEGAL DESIGN!

Żeby dokładniej wyjaśnić Ci jakie problemy rozwiązuje LEGAL DESIGN oddaję głos mojej Gościni, specjalistce w tym temacie, która z nami współpracuje.

Na pewno zgodzisz się ze mną, że żyjemy w świecie, w którym dostęp do informacji jest bardzo prosty. Docierają one do nas z wielu źródeł i na wielu poziomach, a odpowiedzi i rozwiązania, które otrzymujemy są często nieintuicyjne, trudne w użytkowaniu. Przeładowanie informacjami jest tak duże, że nie jesteśmy w stanie ich skutecznie filtrować – czujemy lęk i niepewność zawierając umowę, której nie rozumiemy. Jest to duży problem, który był dotychczas pomijany.

Tymczasem język komunikacji i zwrócenie uwagi na potrzeby użytkownika rozwiązania, ma fundamentalne znaczenie. Jeśli komunikujemy się trudnym językiem, to nasze, nawet najlepsze pomysły, nie doczekają się realizacji, z prostego powodu – nie będą zrozumiane. Spowoduje to, że rozwiązanie, który przygotowaliśmy będzie nieużyteczne. W gruncie rzeczy zmarnujemy czas, energię i pieniądze. Nie taki jest cel prowadzenia działalności gospodarczej. Zgadza się?

Naszym zdaniem rozwiązaniem tego problemu jest LEGAL DESIGN. Jest to nowoczesne podejście do usług prawniczych. Ta metodologia opiera się na myśleniu projektowym, które jest zorientowane na człowieka i jego wrażenia. Łączy w sobie zasady prostego języka, designu oraz prawa.

Idea LEGAL DESIGN i ogólnie thinking by design powstała na Uniwersytecie Stanford, a jej źródłem jest rozwój nowych technologii. Na poziomie europejskim pionierem w prostej komunikacji jest Komisja Europejska, która wydała poradnik „Jak pisać zrozumiale?”. Jego celem jest zmiana komunikacji organów unijnych, co wpłynie na skuteczność współpracy, zmniejszenie ilości zbędnej korespondencji i budowanie dobrej reputacji organizacji. W Polsce zmiana komunikacji zaczęła się od banków i urzędów. Prosty język funkcjonuje już w wielu urzędach skarbowych, ZUS oraz sądach, które wprowadzają nowe wzory pism i pouczeń napisane prostym językiem z perspektywy zwykłego obywatela.

Założenia LEGAL DESIGN znajdą zastosowanie na wielu płaszczyznach, w szczególności prawnej i marketingowej. Prostej komunikacji wymaga od nas prawo.

Przykładami są m.in.:

  • dokumentacja RODO (polityki, zgody oświadczenia, projekt strony internetowej pod kątem zasady przejrzystości wynikającej z RODO),
  • regulaminy sklepów Internetowych, zwłaszcza, gdy kierujemy je do konsumentów,
  • umowy z kontrahentami,
  • oferty usług, produktów.

Jakie są założenia LEGAL DESIGN? Jak wpływają na pracę prawnika?

  1. PROSTY JĘZYK, czyli krótkie, jasne komunikaty.

Prawnik przygotowuje dokumenty prawne zgodnie z zasadami prostego języka. Używa krótkich i jasnych zdań. Buduje w ten sposób przejrzysty komunikat do odbiorcy. Ma to pozytywny wpływ na biznes na wielu płaszczyznach m.in. wizerunek, zysk i zaangażowanie pracowników. Nikt nie lubi czytać zawiłych tekstów w trudnym języku. Dzięki temu, że LEGAL DESIGN w centrum projektu stawia odbiorcę komunikatu i jego potrzeby oraz wrażenia, dokumenty prawne są użyteczne i satysfakcjonujące.

  1. DESIGN, dopasowany do Twojej firmy.

W LEGAL DESIGN do komunikatu prawnego prawnik dobiera odpowiednią grafikę. W ten sposób dokument jest czytelniejszy i łatwiejszy w zapamiętaniu. Klienci będą kojarzyć Cię z przejrzystym i spójnym designem.

  1. PRAWO, które wyznacza zasady prowadzenia działalności gospodarczej.

Każdy przedsiębiorca prowadzi swój biznes w granicach prawa. LEGAL DESIGN sprawia, że dokumenty prawne są nie tylko zgodne z prawem, ale także jasne, przejrzyste i satysfakcjonujące dla użytkowników.

Efektem pracy w LEGAL DESIGN jest rozwiązanie, w którym:

  • dostajesz to, czego potrzebujesz (RELEVANT),
  • rozumiesz to, co czytasz (UNDERSTANDABLE),
  • łatwo znajdziesz to, czego szukasz (FINDABLE),
  • możesz wykorzystać informacje, które znajdzie (USABLE).

Jakie jeszcze korzyści przynosi LEGAL DESIGN?

Rozwiniesz się i przyciągniesz nowych klientówZmiana komunikacji zwróci uwagę nowych klientów i partnerów biznesowych, a dotychczasowych przekona, że dobrze wybrali stawiając na Twoją firmę. Pokaż się jako przyjazna firma, która dba o komunikację i prześcignij swoją konkurencję.


Szybciej podpiszesz umowy z klientami i partnerami biznesowymiZrozumiały, jasny i czytelny dokument sprawia, że klient lub partner zapoznaje się z nim od razu, rozumie jego treść i Ci ufa. Wzmocnisz swoją renomę jako marki, która budzi zaufanie.


Twoje działania będą zgodne z prawemLEGAL DESIGN spełnia wymagania prawne dotyczące jasności i przejrzystości, które wynikają z prawa. Zgodnie z Kodeksem Cywilnym niejasne postanowienia umowne tłumaczone są na korzyść konsumenta, a RODO wprost wymaga, aby zasady dotyczące ochrony danych osobowych administrator danych przekazywał jasno i czytelnie.


Szybciej wdrożysz i zmienisz procesy wewnętrzne w firmieJasne, krótkie zdania zmniejszają czas, w którym pracownik zapoznaje się z dokumentem, a dopasowana grafika ułatwia skojarzenia. Dzięki temu pracownicy z chęcią czytają takie dokumenty i nie frustrują się, że stracili czas i niewiele zrozumieli, są bardziej zaangażowani przy swoich obowiązkach.


Korzyści wynikających z LEGAL DESIGN jest bardzo dużo. Postaw na DESIGN i PROSTY JĘZYK. Zmień komunikację w Twojej firmie na przyjazną i satysfakcjonującą dla Ciebie i Twoich Klientów – nie pożałujesz.

Jeśli interesuje Cię to podejście i masz pytania – zadzwoń lub napisz! Odpowiemy na Twoje pytania i wątpliwości.

Monika Leszczyńska, 16/05/2023

T: +48 502 157 498
E: monika.anna.leszczynska@gmail.com

Dodaj komentarz